tisdag 23 mars 2010

Den försvunna fisksoppan...

Eftersom jag nu har hittat det försvunna receptet på fisksoppan som jag hade tänkt bjuda på när jag fyllde år så är det väl lika bra att jag skriver den här.
Den är riktigt kanongod och ännu godare om man gör den en dag innan så den får mogna och sen bara har i fisk och räkor/musslor när man sen värmer upp den.

Receptet ska räcka till ca 6 pers:

Basen:

2-3 grovhackade gula lökar
2 burkar hela tomater, gärna körsbärstomater
3 finhackade vitlöksklyftor
3 råa potatisar i tärningar
liten bit rotselleri i tärningar/strimlor
1 palsternacka i tärningar/strimlor
3-4 fiskbuljong tärningar, fond blir ännu godare
1 1/2 liter vatten
2 tsk oregano
1 tsk mejram
1/2 tsk timjan

Senare:

ca 600 gr fiskfilé, blanda gärna olika. Kanske inte strömming då
1 burk musslor i vatten och/eller ca 100 gr skalade räkor
1-2 dl torrt vitt vin
persilja

Gör såhär:

Fräs alla grönsaker och lökar i lite olja eller smör. Häll i tomater, vatten, kryddor och pluppa i buljongtärningarna. Låt puttra ca 30 min. Så här långt kan du förbereda. Sen värms soppan upp och fisken, vin mm läggs i. En skvätt konjak lär göra susen också om man nu råkar ha det hemma.

Servera med gratinerade örtbröd och en god aioli.

Aioli finns en jättegod med chili att köpa färdig men vill man krångla till det så gör man en egen.

Ni måste prova för den är riktigt SUPERGOD...

Titta här bara..



SMASKENS...

1 kommentar:

  1. Ska prova den men den du bjöd på var riktigt god den med!

    SvaraRadera